Detta är veckan V som jag önskat och längtat till, börjar på smärtrehab i morgon.
Jag har kämpat för att komma tillrätta med mina ryggproblem i flera år. Ibland har jag upplevt att jag blivit bättre för att senare upptäcka att jag kom en bit men sen tog det stopp.
Det är nu det gäller, jag har nog aldrig varit så här taggad. Kanske för att jag känner att det är nu jag kan jobba med alla bitarna i lugn och ro.
KOST; jag äter LCHF för att jag mår bäst när jag "skippar" kolhydraterna. Jag har också dragit ner på portionsstorlekarna då jag helt enkelt ätit för mycket. Enkel matematik, äter man för mycket så går man upp i vikt oavsett vilken kosthållning man väljer. Även om vikten inte är i fokus på denna rehabilitering så hör den ändå hit, ryggen far ju bara väl av att kroppen får mindre att bära på, eller hur.
STRESS/PSYKE; något som påverkar värk i kroppen mer än många kanske tror. Jag har förmånen att ha gått Må Bättre-kursen på VC. Där får man lära sej olika tekniker för att hantera stress och hur man själv tänker i olika situationer. Metoden är mental träning med målbilder, samma metod som idrottare använder i sin träning för att bli bäst. Klart, kan Charlotte Kalla vinna över norskorna så kan jag vinna över ryggen!
FYSIK, här kommer rehab in och en ny fas på allvar. Jag gruvar mej lite för det kan nog bli hårt men det ska jag tåla. Mitt mål med de närmaste fem veckorna är att lära mej HUR kroppen ska arbeta. Naturligtvis ska jag väl bygga en och annan muskel också men är det nånting jag lärt mej så är det att jobbar fel muskler då får man ont.
Ha en trevlig måndag 😉
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar