torsdag 5 mars 2015

Käftsmäll!

Andra dagen på rehab, första dagen på gymmet.

Vi provar lite grundläggande stabiliseringsövningar, forskning har visat att träna upp den stabiliserade bålmuskulaturen är den mest effektiva träningen för att minska ryggproblem.

Det visar sej att jag inte bara har problem att känna vilka muskler som jobbar. Min bålmuskulatur är dessutom fantastiskt svag, till det kan jag lägga höftböjare som slår på direkt och gör att "tröttvärken" slår till direkt. Tårarna rinner och jag känner mej som en gammal tant.

Förklaringen är att när inte de stabiliserande musklerna jobbar tar de andra musklerna över, för att komma tillrätta med det måste man träna med hjärnan och tvinga rätt muskler att jobba.

Plättlätt!!! Nja, inte direkt...

Under dagen har jag fått lära mej att alla de övningar jag fått av diverse sjukgymnaster fram till nu har gett mej övningar och träningsprogram som varit alldeles för tunga. Tack vare min senaste sjukgymnast på VC hann jag börja lite på den nya vägen innan jag började på rehab.

Dagens summering; en präktig skit dag!  Tårar har runnit, det känns som allt jag gjort de senaste fyra åren har varit, om inte förgäves så, helt fel och inte tagit mej ens i närheten av dit jag skulle kunnat vara rent hälsomässigt.
Man har också alltid förespråkat att jag hela tiden ska öka belastningen vilket jag också fått beröm för att jag varit bra på. Att jag fått mer ont har bara varit riktigt och normalt.
Nu måste jag även börja om från början med det, lära mej att inte pusha på så hårt.

Jaja, man ska lära sej nya saker så det är bara att sova på saken och ta nya tag imorn.

God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar