torsdag 5 mars 2015

Historia del 1

Första gången jag kände av smärta som sjukdom var för cirka 21 år sedan, jag hade fött min son hösten året före. Plötsligt en dag fick jag nackspärr,vilket ju vem som helst kan få. Grejen var den att stelheten släppte till viss del men värken fanns kvar och jag blev långtissjukskriven första gången i mitt liv vid 26 års ålder.

Det var lätt att skylla på jobbet som var stillasittande och monotont. Jag funderade väl inte så mycket på det då utan jobbade mej tillbaka och lärde mej att leva med smärtan. Jag kommer ihåg att sjukgymnasten sa att min värk berodde på obalanser i hur mina muskler jobbade, till exempel så åkte axelpartiet framåt som ett resultat av att jag burit på mina barn. Jag fick mitt första träningsprogram och i vanlig ordning som den "duktiga flicka" jag är så utförde jag mitt träningsprogram tills jag kände mej bättre och sen använde jag det "vid behov" så att säga.

Med facit i hand lever jag fortfarande med värk i nacke, axlar och armar inte så att jag nu känner av den varje dag vilket jag gjorde under 15 års tid men då och då och på olika sätt. Den ena typen kan ven som helst råka ut för, sitter man i drag eller ligger konstigt under sömnen kan man få ont eller man känner sej lite orolig av olika anledninger vilket gör att axlarna åker upp till öronen. Men, och detta är ett stort men, de åker ner igen vilket gör att det är helt normalt ont som är övergående och en signal från kroppen att något är fel. När bekymren är utredda infinner sej lugnet och axlarna åker ner, värken klingar av och försvinner. Den andra typen, som jag förmodligen kommer få leva med resten av livet, behandlar jag genom LCHF-kost med inslag av paleo och det kommer jag skriva mer om i ett eget inslag.

Dagens positiva; jag har i alla fall en bra hållning!

Ha en bra dag!

Käftsmäll!

Andra dagen på rehab, första dagen på gymmet.

Vi provar lite grundläggande stabiliseringsövningar, forskning har visat att träna upp den stabiliserade bålmuskulaturen är den mest effektiva träningen för att minska ryggproblem.

Det visar sej att jag inte bara har problem att känna vilka muskler som jobbar. Min bålmuskulatur är dessutom fantastiskt svag, till det kan jag lägga höftböjare som slår på direkt och gör att "tröttvärken" slår till direkt. Tårarna rinner och jag känner mej som en gammal tant.

Förklaringen är att när inte de stabiliserande musklerna jobbar tar de andra musklerna över, för att komma tillrätta med det måste man träna med hjärnan och tvinga rätt muskler att jobba.

Plättlätt!!! Nja, inte direkt...

Under dagen har jag fått lära mej att alla de övningar jag fått av diverse sjukgymnaster fram till nu har gett mej övningar och träningsprogram som varit alldeles för tunga. Tack vare min senaste sjukgymnast på VC hann jag börja lite på den nya vägen innan jag började på rehab.

Dagens summering; en präktig skit dag!  Tårar har runnit, det känns som allt jag gjort de senaste fyra åren har varit, om inte förgäves så, helt fel och inte tagit mej ens i närheten av dit jag skulle kunnat vara rent hälsomässigt.
Man har också alltid förespråkat att jag hela tiden ska öka belastningen vilket jag också fått beröm för att jag varit bra på. Att jag fått mer ont har bara varit riktigt och normalt.
Nu måste jag även börja om från början med det, lära mej att inte pusha på så hårt.

Jaja, man ska lära sej nya saker så det är bara att sova på saken och ta nya tag imorn.

God natt!

onsdag 4 mars 2015

Min LCHF-frukost

Efter 14 timmars fasta är det nu dags för frukost. Oftast blir det två kokta ägg med caviar och majonnäs.

Men först min förkylningscoctail!
Värm en kopp med vatten och några skivor ingefära. Tillsätt 1 till 1 1/2 msk cocosolja och mixatill en skummig dryck. Pressa 1/2 ekologisk citron i drycken och mixa en sväng till.
Denna har jag druckit nästan varje morgon hela vintern och har varit förkyld, ja, men mycket lindrigt. Jag kan inte garantera att det enbart beror på denna cocktail, även LCHF hjälper kroppen att bygga upp immunförsvaret så att förkylningar blir lindriga om man alls får dem.  

tisdag 3 mars 2015

Första dagen med rehab på egen hand

Dagen jag gruvade mej för är här, första dagen hemma med uppgifter att göra på egen hand. Den är ännu så länge inte som jag förväntade mej, jag vaknade före larmet i morse full av inspiration att ta itu med dagens övningar.

Kaffe är lite av ett måste på morgonen, bara att sitta ner och fundera på dagen som komma skall. Denna morgon plockade jag fram träningsdagboken och valde ut vilka övningar i hemträningsprogrammet som jag ska göra. Fyra övningar blev till sex då jag vill få med övningarna från min sjukgymnast på VC. Jag bestämde mej för att göra varje övning fem gånger ock köra på som Karin sa, fem gånger om dagen.

Fylld av energi plockar jag nu fram trågen jag förodlar i. Här ska odlas perenner, hoppas det är någon grobarhet i dem, det var ju något år sedan jag skulle så dem.

Ha en bra dag!

måndag 2 mars 2015

Dagen D

Nu börjar det, multi modal rehabilitering...

Vad kommer hända? Ska jag få hjälp med mina djupa muskler som ska tränas upp? Kommer dom sätta mej i gymmet som de flesta andra gjort? Kommer det något nytt med avslappning? Många frågor inga svar, ännu...

Jag ser fram emot detta med skräckblandad förtjusning men framför allt är jag peppad.

Ha en bra dag!

Nu börjar det!

Detta är veckan V som jag önskat och längtat till, börjar på smärtrehab i morgon.

Jag har kämpat för att komma tillrätta med mina ryggproblem i flera år. Ibland har jag upplevt att jag blivit bättre för att senare upptäcka att jag kom en bit men sen tog det stopp.

Det är nu det gäller, jag har nog aldrig varit så här taggad. Kanske för att jag känner att det är nu jag kan jobba med alla bitarna i lugn och ro.

KOST; jag äter LCHF för att jag mår bäst när jag "skippar" kolhydraterna. Jag har också dragit ner på portionsstorlekarna då jag helt enkelt ätit för mycket. Enkel matematik, äter man för mycket så går man upp i vikt oavsett vilken kosthållning man väljer. Även om vikten inte är i fokus på denna rehabilitering så hör den ändå hit, ryggen far ju bara väl av att kroppen får mindre att bära på, eller hur.

STRESS/PSYKE; något som påverkar värk i kroppen mer än många kanske tror. Jag har förmånen att ha gått Må Bättre-kursen på VC. Där får man lära sej olika tekniker för att hantera stress och hur man själv tänker i olika situationer. Metoden är mental träning med målbilder, samma metod som idrottare använder i sin träning för att bli bäst. Klart, kan Charlotte Kalla vinna över norskorna så kan jag vinna över ryggen!

FYSIK, här kommer rehab in och en ny fas på allvar. Jag gruvar mej lite för det kan nog bli hårt men det ska jag tåla. Mitt mål med de närmaste fem veckorna är att lära mej HUR kroppen ska arbeta. Naturligtvis ska jag väl bygga en och annan muskel också men är det nånting jag lärt mej så är det att jobbar fel muskler då får man ont.

Ha en trevlig måndag 😉